Vuurwerk in het hoofd

  • Geplaatst op
  • Door Dieter Dewilde
  • Geplaatst in huren
  • 0
Vuurwerk in het hoofd

Muziek zorgt voor vuurwerk in de hersenen!
 
Ja. Je hebt zelf ook al ervaren hoe muziek je humeur en gemoedstoestand kan veranderen. Hoe je haast oncontroleerbaar vrolijk wordt bij het horen van een bepaald deuntje of weemoedig bij het beluisteren van een ander muziekstuk. 
 
Van mensen met Alzheimer is geweten dat zij soms de naam en het gezicht van hun eigen kinderen kunnen vergeten, maar weer oplichten en beginnen zingen bij het horen van muziek uit hun eigen jeugd.
 
Muziek verankert zich in onze ziel.
Dat is wonderlijk op zichzelf, maar het doet méér dan dat. 
 
In het bijzonder het bespelen van een muziekinstrument blijkt een grote impact te hebben op de ontwikkeling. 
 
Onderzoek toont aan dat een instrument bespelen het brein in lichterlaaie zet. En dat hoeft niet écht te verbazen. Tenslotte wist Plato meer dan 2000 jaar geleden al dat muziek centraal hoorde te staan in de opleiding als men zich ten volle wilde kunnen ontwikkelen.
 
Neurowetenschapper Dr. Ben van Cranenburgh legt het eenvoudig en helder uit:
 
„Muziek daagt het brein enorm uit. Bedenk eens wat er allemaal nodig is om viool te spelen in een orkest: de strijkstok hanteren, de vingers op de juiste plaats zetten, noten lezen, op de slag van de dirigent letten, toonhoogtes onderscheiden, de maat houden. Bij muziekactiviteiten zijn alle zintuigen betrokken. Het draait bij musiceren om motorische vaardigheden, in combinatie met begrip (cognitie) en emotie. Alles dus waar hersenen belangrijk voor zijn. Dat moet verklaren waarom kinderen die op muziekles zitten vaak beter presteren op school. Muziek maken bereikt werkelijk alle uithoeken van het brein. Daarom heeft musiceren ook een meerwaarde ten opzichte van het alleen maar luisteren naar muziek.”
 
Het doet me terug denken aan een gesprek dat ik had met één van mijn leraren - Philip Marchal, de man is intussen al overleden -  in het middelbaar. Wij kregen verschillende kunstvakken op school: muziek, boetseren, tekenen, schilderen, beeldhouwen, … Hij verwoordde het zo:
 
“De reden waarom we op onze school deze kunstvakken geven is niet in eerste instantie om het leren van die ambachten. Het gaat niet om het perfect kunnen tekenen of zingen of wat dan ook. Deze vakken zijn een middel om de leerlingen te ‘ontplooien’. Kunsten activeren een groot deel van beide hersenhelften. Een kunst (in het bijzonder muziek) uitoefenen geeft je dus de kans je te ontwikkelen tot de mens die je zou kunnen zijn.”
 
Met zoveel lof en bloemenkransen zou je haast gaan denken dat muzikanten een soort 'übermenschen' zijn, maar dat willen we zeker niet beweren. 
 
Wel is duidelijk én aangetoond dat een instrument bespelen een positieve invloed heeft op de algemene ontwikkeling. En dat kan alleen maar toegejuicht en aangemoedigd worden.
 
Wij willen iedereen die een instrument wil leren spelen daarom zo goed mogelijk ondersteunen. Zodat ze zich blijvend kunnen ontwikkelen. 
 
En daarom investeren we zo overtuigd in de kwaliteit van onze huurinstrumenten. Of het nu om een viool, altviool, cello, harp, gitaar of dwarsfluit gaat. Muziek maken moet een plezier zijn. Ook en het begin. In het bijzonder in het begin! 
 
Want weinig zaken zijn zo jammer om te zien dan een enthousiast kind dat zijn goesting verliest door een instrument dat tegenwerkt. Dat piept en knarst. Dat niet te stemmen is. Een instrument waar hij dagelijks mee moet liggen worstelen.
 
Dat is niet nodig. En daar willen wij een antwoord op zijn. Zodat ieder kind (of iedere volwassene) zich kan ontwikkelen tot de mens die hij zou kunnen zijn.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.